Rekrutacja na oba stopnie przebiega BEZ EGZAMINU. Kryterium naboru jest tylko konkurs świadectw maturalnych, a zasady punktowania ocen maturalnych są takie same, jak na pozostałych wydziałach Politechniki Wrocławskiej.
Najważniejsze informacje o zasadach rekrutacji na studia inżynierskie i magisterskie na Politechnice Wrocławskiej zawarte są na stronie:
Do 2007 r. obowiązywał kandydatów na studia na Gospodarce Przestrzennej egzamin wstępny, obejmujący część rysunkową i testową. Poniżej zamieszczono archiwalne przykładowe tematy egzaminacyjne, w tym bardzo ciekawe zadania testowe opracowane przez prof. T. Zipsera.
Jeśli chcesz się sprawdzić - rozwiąż zagadki! Powodzenia!
Przykładowe zadania testowe:
Zdający otrzymuje mapę z naniesionymi poziomicami, zarysem terenów zurbanizowanych, siecią dróg oraz ciekiem wodnym. Zadanie polega na określeniu optymalnej lokalizacji zapory wodnej oraz zasięgu linii brzegowej zbiornika wodnego powstałego w wyniku jej budowy.
Zdający otrzymuje mapę z naniesionymi poziomicami oraz zarysem terenów zurbanizowanych, wraz z opisem funkcji tych terenów. Zadanie polega na określeniu optymalnego pod względem funkcjonalnym i ekonomicznym przebiegu linii komunikacyjnych (drogowych i kolejowych).
Zdający otrzymuje mapę z naniesionymi poziomicami, zarysami terenów zainwestowanych oraz przebiegiem sieci komunikacyjnych kołowych i kolejowych. Zadanie polega na rozmieszczeniu na rysunku zadanych obiektów (np. kościoła, domu handlowego, szkół, ratusza, wieży widokowej, itp.).
Zdający otrzymuje: a) szkic (rzut) placu, b) schematyczne widoki A, B, C z trzech ulic prowadzacych na plac oraz c) sylwetę pomnika. Zadanie brzmi: Na placu, którego rzut naszkicowano, należy ustawić pomnik, którego sylwetę podano, w najkorzystniejszym miejscu. Należy zidentyfikować widoki A, B, C z trzech ulic prowadzących na plac, wpisując odpowiednie litery na rzucie placu. Należy schematycznie zaznaczyć pomnik na rzucie oraz na tych widokach, na których będzie to potrzebne. W tym celu należy powiększyć wybrany widok lub widoki i wrysować pomnik. Należy pisemnie uzasadnić dokonany wybór miejsca na pomnik.
Zdający otrzymuje: a) schemat sytuacyjny, b) widok z punktu (W). Zadanie brzmi: Przez górską rzekę o wysokich skalistych brzegach przerzucono dwa mosty: kolejowy (A) i drogowy (B), których sylwety naszkicowano. Podano wysokości nad poziomem morza obu mostów (toru i jezdni) oraz brzegu, na którym stoi mały budynek oraz punktu (W), z którego widok (bez mostów) naszkicowano. Należy uzupełnić ten widok przez wrysowanie sylwetek obu mostów. W tym celu należy powiększyć wybrany widok i wrysować mosty. Należy odpowiedzieć pisemnie na pytanie: W odległości 300 m, 2000 m oraz 1100 m od otworów tuneli zaznaczonych na rysunku znajdują się trzy punkty, z których dwa należą do naszych tras. Wysokości punktów nad poziomem morza są nastepujące: C = 530 m n.p.m., D = 598 m n.p.m., E = 441 m n.p.m. (podano w innej kolejności). Który z tych punktów leży na torach kolei, który zaś na jezdni naszej drogi i w jakiej znajdują się odległości?
Na górnym rysunku (mapka) zaznaczono wysokości (ponad poziom morza) punktów terenu. Kilka budynków oznaczono literami A lub B, co odpowiada (na legendzie) ich wysokości od terenu do gzymsu. Na dolnym rysunku przedstawiono szkicowo widok tego fragmentu osady. Zadanie: przyjmując, ze wystąpiła powódź i poziom wody osiąga 405 m n.p.m. zaznaczyć, przerysowując dolny szkic krajobrazowy, te obiekty lub ich części, które będą widoczne nad wodą.
rysunek
W górzystym terenie przedstawionym na rysunku zaznaczono wysokości nad poziomem morza niektórych punktów. Zadanie: między punktami A i B przebiegać ma linia kolejowa, której trasę zaznaczono linią przerywaną. Zaznaczyć, w którym miejscu (w przybliżeniu) trzeba będzie zbudować najwyższy wiadukt, a w którym miejscu tunel dla tejże linii.
Na górnym rysunku zaznaczono linią ciagłą granice między widokiem nieba (n) a innymi elementami krajobrazu miejskiego. Należy uzupełnić rysunek wg własnej wyobraźni, dostosowując się do zadanego konturu. Dolny rysunek przedstawia ten sam fragment krajobrazu, widziany jednak z 8 piętra (ok. 25 metrów wyżej) budynku (niewidocznego na obu rysunkach). Należy wrysować tę samą konfigurację budynków, które przedstawiono na rysunku górnym, oglądaną z nowego stanowiska.
Dla ułatwienia: linią przerywaną pokazano wysokość oczu obserwatora, budynek biurowy po prawej stronie jest wysoki ok. 56 m.
Plac w małym włoskim miasteczku. Znajduje się tu: a) mała kaplica z bocznym wejściem i dobudówką; b) duży platan; c) okrągła fontanna z rzeźbą w środku; d) wieża z e) balkonem (niżej) oraz f) wykuszem (wyżej); g) loggia dwuprzęsłowa dobudowana z jednej strony wieży; a także bank i kawiarnia.
Na rysunku A pokazano odbicie w szybie banku oglądane gdy stoi się przed nią. Na rysunku B pokazano widok z kawiarni.
1. Zaznacz na rzucie placu (rysunek C) literami (od 'a' do 'g' zgodnie z podaną listą) poszczególne obiekty (na rzucie zaznaczono również inne linie na bruku, których nie ma na widokach).
2. Uzupełnij widok z kawiarni (rysunek D), gdy odejdą osoby zasłaniające jego część.
3. Uzupełnij widok odbity w oknie banku o konieczny i oczywisty element.
1. Przez górską rzekę o wysokich skalistych brzegach przerzucono dwa mosty: kolejowy (A) i drogowy (B), których sylwety naszkicowano. Podano wysokości nad poziomem morza obu mostów (toru i jezdni) oraz brzegu, na którym stoi mały budynek i punktu (W), z którego widok (bez mostów) naszkicowano. Należy uzupełnić ten widok przez wrysowanie sylwetek obu mostów. W tym celu należy powiększyć wybrany widok i wrysować mosty. (Rysunek.)
2. Należy odpowiedzieć pisemnie na pytanie: W odległości 300 m, 2000 m oraz 1100 m od otworów tuneli zaznaczonych na rysunku znajdują się trzy punkty, z których dwa należą do naszych tras. Wysokości punktów nad poziomem morza są następujące: C = 530 m n.p.m., D = 598 m n.p.m., E = 441 m n.p.m. (podano w innej kolejności). Który z tych punktów leży na torach kolei, który zaś na jezdni naszej drogi i w jakiej znajdują się odległości?
Przykładowe tematy zadań rysunkowych:
Podziel arkusz na trzy równe części, narysuj na nich kolejno sylwety wsi, małego miasteczka i metropolii z charakterystycznymi elementami krajobrazu w tle i na pierwszym planie.
Podziel arkusz na cztery równe części. W każdej z nich naszkicuj wrażeniowo fragment krajobrazu, charakterystyczny dla regionu nadmorskiego, nizinnego, podgórskiego i górskiego. Rysunek techniką uproszczoną konturowo, bez szczegółów architektonicznych.
Wyobraź sobie, że wjeżdżasz samochodem do wioski, miasteczka, miasta, metropolii. Każdy z wjazdów charakteryzuje się odmiennymi elementami, takimi jak szerokość drogi, chodniki, ogrodzenia, latarnie, zieleń, zabudowa. Podziel arkusz na cztery równe części. W każdej z nich naszkicuj jak sobie wyobrażasz wjazd do wioski, miasteczka, miasta i metropolii.
Narysuj znany Ci dowolny fragment rzeki w rejonie Twojego miasta z charakterystycznym dla tej części otoczeniem.
Narysuj miasteczko w górskiej kotlinie widziane z pobliskiego wzgórza.
Narysuj, jak sobie wyobrażasz zagospodarowanie podwórza w zwartej zabudowie mieszkaniowej - zieleń, mała architektura (w narożniku arkusza narysuj szkic sytuacyjny).
Narysuj fragment parku zawierający staw lub kaskadę wodną, z elementami małej architektury - pomost dla łódek, mostek, itp. Zieleń wysoka i niska.
Podziel arkusz na dwie równe części. W każdej z nich naszkicuj naturalny pejzaż charakterystyczny dla regionu nizinnego i podgórskiego, zawierający zieleń niską i wysoką, oraz ciek lub akwen wodny. Technika rysunku dowolna.
Podziel sześcian na cztery równe plastry. Pierwszy pozostaw w całości, drugi podziel na dwie równe części, trzeci na cztery, czwarty na osiem równych części. Z klocków w ten sposób powstałych ułóż zespół urbanistyczny (osiedle, centrum handlowe) i narysuj go w widoku z lotu ptaka.
Na siatce modularnej 8x8 kwadratowych pól wstaw kompozycję modelu osiedla z brył prostopadłościennych, o wymiarach stanowiących ułamek bądź wielokrotność modułu. Ilość brył i ich ustawienie (obok siebie, czy na sobie) dowolne. Przedstaw kompozycję w rzucie poziomym oraz w aksonometrii lub perspektywie. Rysunek linearny, bez światłocienia.
Skonstruuj rysunek perspektywiczny bryły utworzonej z zestawionych lub przenikających się brył: a) sześcian 2-4 szt.; b) prostopadłościan 1-4 szt.; c) walec 1-3 szt.; d) graniastosłup o dowolnej podstawie 1-2 szt.; e) stożek 1-2 szt. Liczba użytych brył powinna się mieścić w granicach 6-10 szt.
Narysuj bryłę gwiaździstą utworzoną przez dwa foremne czworościany przenikające się wzajemnie i wpisane w sześcian w taki sposób, aby naroża czworościanów znajdowały się w narożach sześcianu.